דרמה: בקשת המדינה לעכב את פינוי חאן אל אחמר נדחתה

ישראל רובין 2 Comment on דרמה: בקשת המדינה לעכב את פינוי חאן אל אחמר נדחתה

דרמה בבג"ץ: השופטים לא נעתרו לבקשת הדחיה של המדינה להגשת תגובתה בעניין חאן אל אחמר וקבעו דיון בעניין. תנועת רגבים הגיבה: "מדינת ישראל חייבת להתנהג כבעלת הבית"

חאן אל אחמר, ספטמבר 2022 צילום: רגבים
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היישוב הבדואי הבלתי חוקי חאן אל אחמר לא יורד מהכותרות.

לאחר שהמדינה ביקשה להאריך את המועד להגשת תגובתה לעתירה הדורשת לפנות את המאחז, בארבעה חודשים, קבע השופט נועם סולברג כי למדינה יינתנו חודשיים בלבד להגיב ואם היא לא תעמוד במועד – הוא ישקול להורות על פינוי המאחז במיידי. השופט קבע דיון בעתירה ל-1 במאי.

כזכור, בג"ץ כבר קבע בעבר שיש לפנות את המאחז הבלתי החוקי, אך לאחר שהמדינה לא ביצעה הפינוי בפועל, הגישה תנועת רגבים עתירה המבקשת לחייב את המדינה לבצע את הפינוי. עד כה ביקשה המדינה לדחות את המועד להגשת תגובתה לעתירה תשע פעמים.

בנוסף לדחיית בקשת ההארכה בארבעה חודשים, פסק בית המשפט הוצאות חריגות של 20 אלך שח לטובת רגבים.

בתגובה לבקשת המדינה כתבו השופטים: "בקשת הארכה שלפנינו – תשיעית במספר; העתירה תלויה ועומדת – זה קרוב ל-4 שנים תמימות. את מורת רוחנו מ'גרירת הרגליים' הבענו שוב ושוב, בשורה ארוכה של החלטות; אין צורך להרחיב יתר על המידה. די אם נאמר, כי דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה".

"מחד גיסא נטען, שוב ושוב, ובכלל זה גם בבקשת הארכה שלפנינו, כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר"; ומאידך גיסא, פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה דווקא את ההיפך – כי נוח להם המצב הקיים: אחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט יעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג; 'להחליט שלא להחליט'. דרך פעולה זו, אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה, לבטח כך, לאחר שהוצאנו מלפנינו צו על-תנאי" הוסיפו השופטים.

לסיכום פסקו השופטים: "לאחר שקילת מכלול הנסיבות, אנו מורים כי העתירה תיקבע לדיון בהתנגדות לצו על-תנאי, ביום 1.5.2023 בשעה 09:00. תצהיר התשובה מטעם המשיבים יוגש עד יום 2.4.2023. ככל שתצהיר התשובה לא יוגש במועד, נשקול להורות על ביטול הדיון, ועל הפיכת הצו על-תנאי למוחלט על יסוד החומר שלפנינו".

כאמור, בנוסף להחלטה על דחיית הבקשה הוסיפו השופטים פיצויים לתנועת רגבים שעתרה נגד חאן אל אחמר: "בהתחשב במכלול ההתנהלות מאז הגשת העתירה ועד עתה, יישאו משיבי המדינה בהוצאות העותרת בסך של 20,000 ₪".

תנועת רגבים הגיבה להחלטת בג"ץ: "גם ביום קר כזה, בג"ץ לא צריך להוציא את הערמונים מהאש עבור ממשלת ישראל. הממשלה צריכה לגבש תכנית עבודה לפינוי ואכיפת החוק בחאן אל אחמר, כחלק ממאבק בהשתלטות הממוסדת של הרשות הפלסטינית על השטחים הפתוחים ביהודה ושומרון. מדינת ישראל חייבת להתנהג כבעלת הבית, גם מול לחץ אמריקאי, אחרת אף גורם בעולם לא יתייחס ברצינות למדינת ישראל".

כזכור, טרם הבחירות בכירי הממשלה הבטיחו בצורה שאינה משתמעת לשני פנים כי היישוב הלא חוקי יפונה. כעת, לאחר שבג"ץ לא מקבל את בקשת הדחייה, מעניין יהיה לראות כיצד תפעל ממשלת ה"ימין על מלא".



2 תגובות

מיין תגובות
  1. 1

    הכותרת ממש מטעה, זה נשמע כאילו מפנים וכשקוראים מגלים שיש עוד חודשים לדיון..